Kunstnike ja kirjanike perest pärinev norra kirjanik Matias Faldbakken on oma ühiskonnakriitiliste radikaalfantaasiatega põhjustanud nii furoori kui pälvinud imetlust. Tema romaan "Kelner" (The Hills, 2017) on erinevalt kolmeosalisest "Skandinaavia misantroopia" romaanisajarjast tunduvalt vähem vägivaldne või subversiivne, esmapilgul võiks seda lühiromaani nimetada lausa lihtsakoeliseks.
Romaani nimitegelane on loo tegevuspaik, vanamoodne, rustikaalne, elegantne, rõskeõhuline ning ilmselgelt kallihinnaline restoran The Hills, ning protagonistiks restorani ülemkelner. Enamik loost on regulaarsete külaliste pealiskaudsed kirjeldused, nende suhtlus kelneriga, kelneri ideed kelnerlusest, ning põgus vaade restorani kulisside taha.
Kuigi narratiivi mõttes toimub üpris vähe, on Faldbakkeni romaan ilmselgelt ühiskonnakriitiline kommentaar – kelneri hellitusnimi iga päev teenidatavale ärimehest külalisele on Siga. Lugeja tutvub Sea tellimus- ning söögi- ja joogiharjumuste, tema saatjate ning hobidega. Kuid sellest väljuda üritades avastab Siga, et kelner ei soovi temaga mingi hinna eest tööväliselt suhelda.
Loo tuum on ääretult huvitav, eriti olles ise ettekandjana töötanud. Külalisele väliselt pakutud südamlik vastuvõtt ning soovide täitmine on sügavas kontrastis neile tegelikkuses kuuluva põlgusega, kui külaline on olnud eriti kannatamatu, valjuhäälne või tüütu. Samaaegselt ei tunneks needsamad külalised oma kelneritega eraelus kokku põrgates ära ei nende nägu ega muid restoranis vahetatud tähenduseta sõnakõlkse.
"The Hillsi" võib võtta kui Norra ühiskonna kajastust, kus alumisele seltsonnakihile ning teenindussektorile langeb kogu vastutus kõrgemal seisvate heaolu eest, ning nood ei avalda hooldajatele, müüjatele, ettekandjatele, juuksuritele ning koristajatele kübetki sellest austusest, mis võiks neile kuuluda.
Samaaegselt võib "The Hills" olla lihtsalt lustakas jutustus elust enesest, ning sellest, kuidas inimesed on mõttetud ja nõmedad.
Igatahes on Faldbakkeni uusim romaan muhe ja kerge lugemine, võib soovitada küll.
No comments:
Post a Comment