Ungari kirjanik, õpetaja, filoloog ning haridusministeeriumi korrespondent ja noorkuu kirjandusühingu liige Magda Szabó (1917-2007) on tänapäevani Ungaris populaarne.
Tema romaan "Uks" (Az ajtó, 1987) tõi kuulsust eriti Prantsusmaal, kuid ka mujal euroopas. Romaanist vändati aastal 2012 film, peaosas Helen Mirren.
"Uks" tähistab majapidajanna Emerenci korteri sissekäiku ning tema eraelu saladusi, millesse on kõigile inimestele peale karmi käega naise keelatud tungida.
Romaan jutustab Emerenci tööst tuntud kirjanikupaari majapidamises Budapestis ning illustreerib argipäevaliste sündmuste abiga eelkõige kirjaniku naise ning Emerenci vahelisi suhteid. Emerenci karmid reeglid majapidamises ning kogu tänava elanike austus tema vastu kontrastreeruvad tema kangekaelsuse ja iseärasustega, Szabo joonistab figuuri, kelle suhtes lugeja romaani lõpuni ambivalentseks jääb.
Szabo erilisus peitubki ehk tema ülirealistlikus inimeste käsitluses - kuigi nii Emerenc kui kirjanikupaar omavad kõva käputäie omapärasusi, on tegemist täiesti tavaliste inimestega. Emerenci lihtsus ning põlgus intellekti, samal ajal austus kätega tehtud töö vastu; tema ülbus ning otsekohesus ning teisalt peidetud tundlikkus ning tundelisus on komplekssed detailid, mis kihti üksteise peale langevad. Kord avaldatakse üht, kord teist ning naise kohutava mineviku kirjeldused näitavad lõpuks, miks ja kuidas Emerencist Emerenc sai. Kuid tema käitumist õigustada või hukka mõista ei püüa Szabo hetkekski ning see aus inimlikkus paelub romaanis. Tema figuurid on pigem ebasümpaatsed kui sümpaatsed, kõigil on nõrkused ja häbiväärsed omagused, kuid romaani suures plaanis on selline psühholoogiline valik äärmiselt huvitav ja annab armetu Budapesti tänava miljöö koguelamusele vaid juurde.
"Uks" on kõrge naiseliku energiaga romaan, enamik sündmusi toimub hingelisel-emotsionaalsel tasandil, põnevust või revolutsioonilisi sündmusi romaanis ei toimu. Räägitakse küll ungari ajaloost, et teatud mentaliteete selgitada - Ungariga tutvujatele pole Szabo romaan sugugi paha algus.
Enamik romaanist keskendub siiski naiseliku inimlikkuse tasandil toimuvalt suhtlusele kahe südame vahel. Emerenci ja naiskirjaniku Magda vahel tekib ema-tütre-laadis suhe ning romaani lõpuks näeb lugeja võib-olla, kuidas Emerenc tõeliselt kirjanike majapidamise eest hoolitses. Võib-olla jääb majapidajanna aga ka emotsionaalselt kaugeks.
Tegu on huvitava, ilusa portreega inimlikkuse äärmustest ja argipäeva muredest, lapsepõlve traumadest ja naiseksolemise koormast. Kuidas Emerenci piiri ületamine ja ukse avamine ta hukatusse saadab ja kuidas ühel teisega tegelikult midagi pistmist pole ja kangekaelsus vana naise selja murrab, või hoopis südame murrab, on tõsiselt kurb ning jätab pikaks ajaks mõtisklema, kas tõesti juhtus nii just selle või tolle sündmuse pärast.
Kokkuvõttes on Szabo "Uks" sügavalt hingestatud realistlik draama ühe naise traagilisest eksistentsist. See on kõik.
Tema romaan "Uks" (Az ajtó, 1987) tõi kuulsust eriti Prantsusmaal, kuid ka mujal euroopas. Romaanist vändati aastal 2012 film, peaosas Helen Mirren.
"Uks" tähistab majapidajanna Emerenci korteri sissekäiku ning tema eraelu saladusi, millesse on kõigile inimestele peale karmi käega naise keelatud tungida.
Romaan jutustab Emerenci tööst tuntud kirjanikupaari majapidamises Budapestis ning illustreerib argipäevaliste sündmuste abiga eelkõige kirjaniku naise ning Emerenci vahelisi suhteid. Emerenci karmid reeglid majapidamises ning kogu tänava elanike austus tema vastu kontrastreeruvad tema kangekaelsuse ja iseärasustega, Szabo joonistab figuuri, kelle suhtes lugeja romaani lõpuni ambivalentseks jääb.
Szabo erilisus peitubki ehk tema ülirealistlikus inimeste käsitluses - kuigi nii Emerenc kui kirjanikupaar omavad kõva käputäie omapärasusi, on tegemist täiesti tavaliste inimestega. Emerenci lihtsus ning põlgus intellekti, samal ajal austus kätega tehtud töö vastu; tema ülbus ning otsekohesus ning teisalt peidetud tundlikkus ning tundelisus on komplekssed detailid, mis kihti üksteise peale langevad. Kord avaldatakse üht, kord teist ning naise kohutava mineviku kirjeldused näitavad lõpuks, miks ja kuidas Emerencist Emerenc sai. Kuid tema käitumist õigustada või hukka mõista ei püüa Szabo hetkekski ning see aus inimlikkus paelub romaanis. Tema figuurid on pigem ebasümpaatsed kui sümpaatsed, kõigil on nõrkused ja häbiväärsed omagused, kuid romaani suures plaanis on selline psühholoogiline valik äärmiselt huvitav ja annab armetu Budapesti tänava miljöö koguelamusele vaid juurde.
"Uks" on kõrge naiseliku energiaga romaan, enamik sündmusi toimub hingelisel-emotsionaalsel tasandil, põnevust või revolutsioonilisi sündmusi romaanis ei toimu. Räägitakse küll ungari ajaloost, et teatud mentaliteete selgitada - Ungariga tutvujatele pole Szabo romaan sugugi paha algus.
Enamik romaanist keskendub siiski naiseliku inimlikkuse tasandil toimuvalt suhtlusele kahe südame vahel. Emerenci ja naiskirjaniku Magda vahel tekib ema-tütre-laadis suhe ning romaani lõpuks näeb lugeja võib-olla, kuidas Emerenc tõeliselt kirjanike majapidamise eest hoolitses. Võib-olla jääb majapidajanna aga ka emotsionaalselt kaugeks.
Tegu on huvitava, ilusa portreega inimlikkuse äärmustest ja argipäeva muredest, lapsepõlve traumadest ja naiseksolemise koormast. Kuidas Emerenci piiri ületamine ja ukse avamine ta hukatusse saadab ja kuidas ühel teisega tegelikult midagi pistmist pole ja kangekaelsus vana naise selja murrab, või hoopis südame murrab, on tõsiselt kurb ning jätab pikaks ajaks mõtisklema, kas tõesti juhtus nii just selle või tolle sündmuse pärast.
Kokkuvõttes on Szabo "Uks" sügavalt hingestatud realistlik draama ühe naise traagilisest eksistentsist. See on kõik.
No comments:
Post a Comment