Ameerika autorit Stephen Kingi (sünd. 1947) peetakse õuduskirjanduse
meistriks ja pinge hoidmise kuningaks ning üks tema kuulsamatest üksikteostest (nimekiri
ja filmivormi edendatud raamatute nimekiri on pikk, „Carrie“ (1974); „The
Shining“ (1977); „Lemmikloomade surnuaed“ (1983), „Roheline miil“ (1996), rääkimata lühijuttudest,
millest sündinud nt. „Shawshanki lunastus“, „Maisilaste“ seeria" jne jne jne …).
"See" („It“; 1986) illustreerib Kingi meisterlikkust narratiivide ehitamisel ja toestamisel ning pinge hoidmisel tuhande lehekülje vältel, jõudes alles viimase paarisaja lehekülje vältel topeltkliimaksini - võimas igal narratoloogilisel tasandil.
"See" („It“; 1986) illustreerib Kingi meisterlikkust narratiivide ehitamisel ja toestamisel ning pinge hoidmisel tuhande lehekülje vältel, jõudes alles viimase paarisaja lehekülje vältel topeltkliimaksini - võimas igal narratoloogilisel tasandil.
Romaan on mitmekihiliselt rafineeritult kirjutatud,
paralleelselt kirjeldatud ajaliinid 1958 ja 1985 põimuvad aina tihedamini ja
Derry linna hirmsad juhtumised ja skurriilsed mõrvalood (nn. Derry vahemängu
episoodid põhinarratiivide vahel räägivad lisaõudustest) erinevatest teistest
aastatest joonistavad aina süngemates toonides kurja klouni Pennywise’i ning tema taga peituva Selle väärtegusid, kuni hetkeni, mil seitse
last – ja hiljem kordusesituses viis täiskasvanut – linna alustes kanalites
pesitsevale kurjusele lõpu teevad.
Realistlikud tegelased vägagi detailsete taustakirjeldustega
on n.ö. Luuserite klubi liikmed, kõik kiusatud kooli pahalaps Henry Bowersi
poolt – kelle isa teda kodus peksab ja kes vägivallaga täidetuna kurjuse
tööriistaks ideaalselt sobib moodustab koos järgijatega sünge poole. Luuserite
klubi koguneb justkui juhuslikult, sinna kuuluvad mustanahaline Mike Hanlon,
paksuke arhitektuurigeenius Ben Hanscom, juudipoiss Stan Uris, kokutav
grupijuht ja leinav vanem vend Bill Denborough, kaunis punaste juustega Beverly,
ekstsentriline ekstravert Richie Tozier ja tagasihoidlik Eddie Kaspbarak.
Kuidas keegi aga oma funktsiooni täidab ja kuidas igaühte koletise peletamisel
vaja läheb, selgub peagi.
Kõik need seitse mingil määral erakordset figuuri ja ometi samaaegselt lapsepõlve traumade stereotüüpi, keda nii kodus kui koolis
mingil viisil piinatakse, on elava fantaasiaga lapsed, kelle hirme kloun
kurjalt ära kasutada saab ja vaid asjaolu, et nad hoiavad kokku, aitab neil „See“
seljatada.
Makaaber oleks omadussõna, millega Kingi romaani kirjeldada –
üdini vägivaldsed ja empaatiavõimetud kujud ning õõvastavad sündmused
joonistavad Derry linna ajaloo ja romaani praktiliselt viimase leheküljeni
säilib makaaber toon. Mingil hetkel muutub kogu koletiselugu aga väga
esoteeriliseks ja on raske öelda, kas King iseennast tõsiselt võtab ja oma
kosmoloogia ehitamisega mingil hetkel laisaks ei muutunud. Kilpkonn ehk Universumi hea energia esindaja ja looja ütleb
lastele võitluse eel: „when it comes to
that cosmological shit you gotta throw away the manual” ning võtab sellega
ise suure osa õõvastusest ära, jättes õhku suure küsimärgi, kuidas täpselt võideti fantaasia fantaasiaga.
Kuidas kogu figuuride ja mõrvade kirjeldamisel hoolikalt
ehitatud realistlik-makaaber toon lõpupoole ilmeva esoteerilise-kosmoloogilise
kurjuse võitmise kirjeldusega kokku sobib ja mis ikkagi täpselt Selle koopas
juhtus, jääb esoteerikahuvilistele iseseisvalt uurida ja kohutavat lõppu oodanud makaabri fännidele antiklimaktiliseks
elamuseks.
Pöördun edaspidi Kingi lühijuttude poole.
* ma ei leidnud ühtki allikat, kus eestikeelne pealkiri - uurisin tõlget erinevates keeltes ja otsustasin "Selle" kasuks. Teadjad, täpsustage!
Põhimõtteliselt "See" on korrektne jah, mult Saksamaal näiteks küsiti ka, et kas oled lugenud Kingi raamatut "Es".
ReplyDelete